10 tips voor bij een hittegolf

Als je op vakantie gaat naar een tropisch land, of er is in Nederland een hittegolf, dan moet je jezelf tegen de hitte wapenen. Over het algemeen zijn we in Noord-west Europa geen hitte gewend. Wanneer er dan ineens een hittegolf is zijn we meer vatbaar voor de negatieve gevolgen ervan.
De opwarming van de aarde kent een aantal gevolgen. Een overduidelijk gevolg is de hittegolf. Een hittegolf komt steeds vaker voor. Gemiddeld komen ze ongeveer eens in de drie jaar voor, vanaf 1901 gerekend. In dit millennium hebben we al 4 hittegolven gehad, dat is ongeveer 1 keer per 2 jaar. Het mooie weer neemt veel voordelen met zich mee. Je kunt er lekker op uit op de fiets om wind te vangen en verkoeling te zoeken. Tijdens warme dagen is het ook populair om in een cabriolet te rijden. Een tweedehands cabriolet stijgt honderden euro’s in waarde tijdens een hittegolf.

Nadelen

 

Waarschijnlijk wegen de voordelen van een hittegolf niet op tegen de nadelen. Het lichaam heeft een grotere kans op uitdroging tijdens een hittegolf. De eerste verschijnselen van uitdroging zijn hoofdpijn en vermoeidheid. Meer ernstige gevolgen zijn spierkrampen. Nog ernstigere gevolgen zijn een hitteberoerte oftewel zonnesteek. Aan de gevolgen van een hitteberoerte kun je overlijden.

Definities

 

In Nederland en België geldt dezelfde definitie van een hittegolf. De definitie van een hittegolf is: weersituatie waarbij minstens 5 aaneengesloten dagen hoger dan 25 graden zijn, waarvan 3 hoger dan 30 graden zijn. Een zomerse dag is een dag waarop het 25 graden of hoger wordt. Een tropische dag is een dag waarop het warmer dan 30 graden wordt.

  1. Allereerst wordt door medici aangeraden om veel water te drinken. Normaal gesproken is het goed om 3 liter water per dag te drinken voor een volwassen persoon. Maar tijdens een hittegolf kun je beter iets meer drinken; 4 of 5 liter. Wacht niet totdat je dorst krijgt.
  2. Luchtige en lichtkleurige kleding is belangrijk. Witte kleur stoot de hitte af. Donkere kleuren nemen juist hitte op. Draag bijvoorbeeld geen zwart petje; dat wordt heel heet. Eventueel kun je wel de pet natmaken met water en dan je petje dragen. Dat koelt lekker af.
    1. Zoek zoveel mogelijk de schaduw op. In een bos is het een paar graden koeler omdat de bomen voor veel schaduw zorgen.
    2. Afkoeling zoeken in het water is ook een goede manier. Alleen pas wel op dat je niet verbrandt door de zon. Je kunt bijvoorbeeld een t-shirt aandoen wat je nat laat worden om je rug te beschermen terwijl je zwemt. Aan zee is het vaak een paar graden koeler dan in het binnenland door de koele zeewind. Maar dat geldt niet wanneer de wind uit het oosten komt, dan is het erg warm aan zee!
    3. Houd je huis zo koel mogelijk door de zon niet binnen te laten. Sluit dus de gordijnen of lamellen van ramen waar de zon door schijnt. Een ventilator helpt goed om af te koelen.
    4. Als je buiten in de tuin of op je balkon zit, kun je af en toe jezelf nat spuiten met een plantenspuit. In combinatie met een briesje geeft dat een aangename verkoeling. Sommige mensen gebruiken ook binnenshuis een plantenspuit om af te koelen.
    5. Deel de dag in volgens een tropenrooster. Dat betekent dat je tussen 1200 en 1600 probeert niets te ondernemen. Misschien kun je een siësta houden. Als je vroeg opstaat, bijvoorbeeld om 6.00 uur, maak je het koelste gedeelte van de dag mee. Als je echt een zware inspanning moet leveren tijdens een hittegolf is het belangrijk om vroeg op te staan.
    6. Wees voorzichtig met het nemen van een ijskoude douche als je het heel heet hebt. Sterke temperatuurwisselingen bevorderen uitdroging. Als je van koude douches houdt kun je die gewoon nemen, maar laat je lichaam langzaam wennen aan het koude water; spring er niet in één keer onder.
    7. Koffie en thee zijn ook geen aanrader. Beperk het drinken van deze dranken. Afgezien van het feit dat ze vochtafdrijvend zouden werken, zijn het warme dranken, waardoor je lichaam nog harder moet werken (zweten) om af te koelen.