Ga gezond om met winterkou: Tips

10 Tips voor ouderen

1. Verwarm uw huis op gemiddeld 20-21°C en verwarm alle kamers gelijkmatig (vergeet uw slaapkamer niet).

 

2. Ventileer regelmatig de ruimte waarin u verblijft.

 

3. Draag voldoende warme kleding (mutsen, winterjassen, handschoenen, ruime schoenen en droge sokken) om afkoeling te  voorkomen. Als u maar even naar buiten gaat, doe dan ook een jas aan.

 

4.  Draag meerdere laagjes kleding, geen strakke kleding en bescherm u tegen de wind.

 

5.  Neem voldoende warm eten en drinken om uw lichaamstemperatuur op peil te houden of te krijgen.

 

6.  Zorg dat u voldoende etenswaren en medicatie in huis hebt.

 

7.  Pas op met alcohol. Alcohol beïnvloedt uw gevoel en inschattingsvermogen van kou, waardoor u meer risico loopt op onderkoeling en bevriezingsverschijnselen.

 

8.  Wees alert bij gebruik van medicatie. Kou kan namelijk van invloed zijn op de werking van geneesmiddelen en omgekeerd kan medicatie de gevoeligheid voor kou beïnvloeden.

 

9.  Blijf in beweging, maar vermijd zware inspanning, dit kan belastend voor uw hart zijn.

 

10. Zorg dat u warm blijft hierdoor valt u minder snel. Blootstelling aan kou geeft spierstijfheid, vermindering van coördinatie en inschattingsvermogen waardoor de kans op vallen toeneemt.

 

Tips voor kinderen

– Kinderen koelen sneller af dan volwassenen. Kleed ze met voldoende warme kleding (muts, winterjas, handschoenen, ruime schoenen en droge sokken) als ze naar buiten gaan.

 

– Doe bijvoorbeeld een maillot onder een broek. Doe altijd een jas aan als ze naar buiten gaan.

 

– Laat kinderen regelmatig bewegen als ze buiten zijn. Door beweging beschermen ze zich tegen de kou.

 

– Geef kinderen warm eten en drinken om hun lichaamstemperatuur op peil te houden.